cross departmental cooperation

Jak team building promuje współpracę pomiędzy departamentami

Opublikowano 6 maj 2019 przez René Wittek

Od czasu industrializacji firmy zostały podzielone na jednostki organizacyjne. Ma to sens, ponieważ dzięki temu możliwe jest łączenie powiązanych zadań i zajęć oraz zbieranie razem zasobów.

Przynosi to jednak wyzwania. Aby usprawnić wydajność, firmy muszą zapewnić, aby departamenty działały i funkcjonowały razem. Związane z tym trudności strukturalne muszą być wielokrotnie opracowywane i rozwiązywane przez organizacje. Oczywiście jest to powszechna wiedza. Większość firm używa schematów organizacyjnych do zilustrowania, jak w ich organizacji pracownicy jednej jednostki współpracują z innymi jednostkami.

Jednak samo stworzenie warunków strukturalnych nie wystarczy, aby działy i ich pracownicy mogli ze sobą płynnie współpracować. Okoliczności muszą zostać stworzone, aby pracownicy CHCIELI to zrobić.

cross functional cooperation

Departmenty - Grupy społeczne?

Z socjologii i psychologii społecznej znamy różne zjawiska, które utrudniają współpracę grupową. Przykłady obejmują zjawiska: Grupa wewnętrzna vs. Grupa zewnętrzna i tworzenie Stereoptypów. Chociaż zjawiska te nie opisują wyraźnie współpracy jednostek organizacyjnych, ujawniają, że osoby w grupach często mają zastrzeżenia do osób z innych grup.

Różne badania i eksperymenty pokazują, że poczucie przynależności do grupy jest szczególnie wyraźne, gdy poszczególne elementy są bardzo podobne do siebie pod względem społecznym. Społeczne podobieństwa nie ograniczają się tylko do takich elementów, jak poziom wykształcenia i poziom dochodów, ale obejmują również płeć i kolor skóry oraz hobby. Wydaje się prawdopodobne, że wydziały o wyspecjalizowanych funkcjach miałyby zazwyczaj podobne wykształcenie i poziom dochodów. Zakładając tak, może to spowodować, że taki departament utworzy własną grupę społeczną w firmie.

Grupa wewnętrzna, tworzenie stereotypów i formowanie się grupy zewnętrznej

Stworzenie grupy, w której osoba psychologicznie identyfikuje się jako jej członek, powoduje faworyzowanie grupy wewnętrznej i brak podobnego faworyzowania grupy zewnętrznej. Ta preferencja i powiązanie z własną grupą, ponad grupą zewnętrzną lub każda osoba postrzegana jako spoza grupy wewnętrznej, może być wyrażona w miejscu pracy na różne sposoby.

Jak często słyszałeś nieco zabawne, choć ukrycie obraźliwe opinie o zespołach w twojej organizacji? „Kujony z EDP”. „Ci Stamtąd”. „Ślimaki z produkcji”. Ponadto niektóre grupy są często określane jako wymówka nieosiągniętych zamierzeń i celów. „MY moglibyśmy pracować lepiej, ale dział księgowości nas spowalnia”, „Mogliśmy sprzedać nową linię produktów dawno temu, gdyby dział marketingu był lepszy”). Takie myślenie o „grupie zewnętrznej” może prowadzić do tego, że pracownicy różnych działów nie chcą współpracować.

Zastrzeżenia te są głównie uprzedzeniami, które nasilają się, gdy grupy izolują się od innych. Cykl ten może sprawić, że współpraca pomiędzy departamentami w firmach przestanie być skuteczna, pomimo odpowiednich, istniejących warunków strukturalnych.

Aby przeciwdziałać temu zjawisku, firmy powinny regularnie przeprowadzać wspólne sesje team building, podczas których osoby z różnych departamentów powinny być łączone w zespoły, aby wspólnie pracować nad team building. I aby można było także omówić współpracę pomiędzy departamentami.

cross departmental cooperation

Beat the Box łączy Departmenty Razem

W eksperymentalnym ćwiczeniu team buildingowym Beat the Box cała grupa zostaje podzielona na małe zespoły, wszystkie z własnym, zamkniętym pudełkiem na stole. Krótki i ekscytujący film wprowadza uczestników w ćwiczenie: tajemniczy głos każe wszystkim zatrzymać odliczanie czasu po upływie 90 minut. Wszystkie potrzebne narzędzia znajdują się w zamkniętym pudełku i zamkniętych wewnątrz walizkach, więc wszystkie one muszą zostać otwarte przy użyciu puzzli. Na początku uczestnicy uważają, że jest to rywalizacja, ponieważ uczestnicy są podzieleni na zespoły, i rzekomo wszystkie grupy posiadają te same materiały oraz brak instrukcji do współpracy.

Na początku każda drużyna próbuje jak najszybciej otworzyć własne pudełko lub walizki. Jednak w miarę postępu gry zespoły zdają sobie sprawę, że będą potrzebować rezultatów innych grup, aby móc zatrzymać odliczanie czasu. Grupy (analogiczne do departamentów) muszą zatem dzielić się wynikami (analogicznie do wyników pracy), aby móc zatrzymać odliczanie czasu (analogicznie do celu firmy).

Team building usprawnia pracę pomiędzy departamentami

To ćwiczenie z zakresu team building koncentruje się zatem na dwóch różnych aspektach w celu poprawy współpracy pomiędzy departamentami: z jednej strony cała grupa jest podzielona na małe zespoły, dzięki czemu pracownicy z różnych działów muszą ze sobą współpracować. Ta aktywna współpraca i związany z nią wspólny cel mogą prowadzić do pozbycia się uprzedzeń, a tym samym do złagodzenia myślenia i działania w grupie. Z drugiej strony uczestnikom przypomni się w zabawny sposób, że konieczne jest, aby poszczególne departamenty firm nie traciły z zasięgu wzroku wspólnego celu korporacji.

René Wittek

Twórca Beat the Box i Założyciel Spielgestalter

Rene Wittek jest psychologiem społecznym, który czerpie przyjemność z identyfikowania aktualnych wyzwań, przed którymi stoją firmy, i szuka innowacyjnych sposobów na ich rozwiązanie.

Wszystkie Artykuły

Polecane lektury